طوطی عروس هلندی

طوطی عروس هلندی را بیشتر بشناسیم

طوطی عروس هلندی بر خلاف نامی که دارد، هیچ تعلقی به کشور هلند ندارد .عروس هلندی نیز نامی است که در ایران به این پرنده داده شده است و نام انگلیسی آن کوکاتیل (Cockatiel) می باشد. این پرنده در بیشتر کشورها نیز به همین نام شناخته می شود.

عروس هلندی ذاتا متعلق به کشور استرالیا می باشد و در جنگل های مرطوب و معتدل این کشور به صورت دسته جمعی زندگی می کند

در این مقاله سایت طوطی سلام میخواییم عروس هلندی را بیشتر بشناسیم

دلیلی وجود دارد که چرا کوکاتیل یکی از محبوب ترین پرندگان است . این طوطی استرالیایی لاغر اندام می تواند هم نوازشگر و هم جسور باشد. عروس هلندی ها همچنین می توانند کنجکاو و در مواقعی جذاب باشند. با یک کوکاتیل در خانه، احتمالاً مجموعه ای از جیک و سوت می شنوید.

نوازشگر، برون‌گردی و خنده‌دار تنها سه دلیلی است که باعث می‌شود کوکاتیل پرنده خانگی شماره 1 در آمریکا باشد. عروس هلندی ها سوت‌زن‌های با استعدادی هستند، و به‌ویژه کوکاتیل‌های نر به خاطر سوت‌ها و سروصداهایی که به سمت شخص یا شی مورد علاقه‌شان و یا انعکاس تصویرشان در آیینه، ایجاد می کنند شناخته می‌شوند. کوکاتیل ها اغلب از گذراندن زمان استراحت خود در آغوش یا روی شانه فرد مورد علاقه خود لذت می برند. یک کوکاتیل سالم و اجتماعی می تواند یک حیوان خانگی عالی برای خانواده باشد و همچنین برای آپارتمان نشینی ایده آل است.

cockatiel

مراقبت و تغذیه کوکاتیل ها

یک طوطی عروس هلندی به یک قفس به اندازه کافی جادار نیاز دارد که بتواند چندین نشیمنگاه، اسباب‌بازی، کاسه غذا را در خود جای دهد و فضای کافی برای بال زدن بال‌هایش بدون برخورد به چیزی داشته باشد. قفسی با در بزرگ ایده آل است زیرا بازگشت کوکاتیل به قفس را آسان تر می کند، به خصوص که کاکاتیل ها می توانند پرنده های پروازی باشند. عروس هلندی ها پرنده های اجتماعی هستند و زمانی که فرصتی برای تعامل با شما به آنها داده می شود، رشد می کنند، خواه نوازش آرام پرهای آنها باشد، با آنها صحبت شود یا صرفاً در همان اتاقی که شما قرار دارید باشند.

یک رژیم غذایی کوکاتیلی سالم شامل رژیم‌های متعادل تجاری، مانند گلوله‌های رژیمی روزانه لافبر ممتاز، و همچنین سایر غذاها، سبزیجات تازه و مقداری دانه است. عروس هلندی که به خوبی از آن مراقبت شده باشد می تواند بیش از 20 سال عمر کند.

شخصیت و رفتار عروس هلندی

موقعیت پرهای کوکاتیل می تواند حال و هوای آن را به شما بگوید. پرهای تاج مستقیم می تواند به این معنی باشد که پرنده مبهوت یا بسیار کنجکاو است. یک کوکاتیل دفاعی پرهای تاج خود را صاف نزدیک سرش نگه می دارد و اگر خش خش هم بزند ممکن است تحت فشار قرار گیرد. یک کاکاتیل آرام دارای پرهای تاج کمی عقب و همچنین پرهای گونه پرزدار است و همچنین ممکن است بشنوید که با رضایت منقار خود را خرد می کند.

اسباب‌بازی‌هایی که برای جویده شدن منقارهای کوچک طراحی شده‌اند، برای کاکاتیل‌ها مناسب هستند و شامل تکه‌های کاغذ، مقوای چوب نرم یا پوست خام غیر سمی برای جویدن هستند. عروس هلندی ها همچنین اسباب بازی هایی پلاستیکی سخت مانند مهره ها و توپ پلاستیکی کوچک را هم دوست دارند. کوکاتیل های نر اغلب به دنبال آینه و سایر وسایل بازتابنده برای سوت زدن هستند. یک کوکاتیل ممکن است تمایل داشته باشد که از قفس یا سالن بازی خود روی زمین پرواز کند، بنابراین هر زمان که پرنده شما از قفس خارج شد بسیار مراقب باشید تا روی آن پا نگذارید و حیوانات خانگی دیگر مانند گربه یا سگ نتوانند به آن برسند.یک کوکاتیل ماده ممکن است به دنبال یک منطقه تاریک و محصور برای لانه سازی در آن باشد، مانند گوشه کابینت یا پشت مبلمان (حتی اگر کوکاتیل نر وجود نداشته باشد)، بنابراین این مناطق را از او دور نگه دارید. می‌توان به کاکاتیل‌ها یاد داد که به نشانه سوت زدن به شما سوت بزنند، اما معمولاً به خاطر ترفندهای آموزش‌دیده‌شان شناخته شده نیستند.

عروس هلندی لوتینو

صدا و توانایی سخن گفتن عروس هلندی

کوکاتیل ها بیشتر به سوت زدن تمایل دارند تا صحبت کردن. کوکاتیل‌های نر بیشتر از ماده‌ها صحبت می‌کنند و برخی می‌توانند چند کلمه یا عبارت را یاد بگیرند. عروس هلندی ها به جای جیغ زدن تمایل به سوت زدن دارند و صدای نسبتاً کمتر آنها , آنها را به یک حیوان خانگی آپارتمانی خوب تبدیل می کند. عروس هلندی در تلاش برای حفظ ارتباط با شما،اگر اتاق را ترک کنید، ممکن است با سوت شما را صدا کند.

بهداشت و شرایط نرمال نگهداری کوکاتیل ها

طبیعی است که یک عروس هلندی چند بار در روز عطسه کند تا گرد و غبار یا شوره را از دماغ پاک کند که ممکن است با ترشح شفاف همراه باشد. اگر عطسه مداوم است و یا ترشحات رنگ شفافی ندارند، با دامپزشک پرندگان خود تماس بگیرید. کوکاتیل ها پرنده های پروازی بسیار خوبی هستند و نسبت به سایر گونه های طوطی به بال زدن بیشتری نیاز دارند، زیرا آنها می توانند مدت کوتاهی پس از کوتاه شدن پرهای خود پرواز کنند. کوکاتیل هاچند بار در سال پرریزی می کنند (پرهای قدیمی را می ریزند و پرهای جدید را شروع می کنند).

یکی از نگرانی‌های اصلی برای سلامتی طوطی عروس هلندی های ماده، تخم‌گذاری مزمن است که می‌تواند بدن او را دچار کمبود مواد معدنی حیاتی و کلسیم کند و همچنین باعث تخم پیچ شدن پرنده شود که در آن طوطی قادر به دفع تخم‌ نیست، و از بین می رود. (طوطی ماده برای تولید تخم نیازی به طوطی نر ندارد، که در اینصورت فقط یک تخم نابارور خواهد بود.) بنابراین عروس هلندی های ماده اغلب به کلسیم اضافی در رژیم غذایی خود نیاز دارند، مانند جیره پایه غنی شده با کلسیم یا مکمل های دارویی . از آنجایی که کوکاتیل ها اغلب با رژیم غذایی عمدتاً دانه ای تغذیه می شوند، بسیاری از آنها از سوء تغذیه و کمبود ویتامین و مواد معدنی رنج می برند. رژیم غذایی کاملاً دانه ای نیز سرشار از چربی است که می تواند منجر به بیماری کبد چرب شود. یک رژیم غذایی سالم و کم چرب با تعادل مناسب ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه می تواند کمک زیادی به پیشگیری از بیماری در کوکاتیل شما شود.

طوطی عروس هلندی

جمعیت کوکاتیل ها در طبیعت

کوکاتیل‌های حیوان خانگی در فروشگاه‌های بزرگ حیوانات خانگی، فروشگاه‌های خرده‌فروشی مخصوص پرندگان، مستقیماً از یک پرورش‌دهنده پرنده یا از طریق یک سازمان نجات و فرزندخواندگی پرندگان در دسترس هستند. اگر یک پرنده خانگی را از یک سازمان نجات یا فرزندخواندگی پرنده یا صاحبان فردی می پذیرید، خلاصه ای کامل از تاریخچه پرنده دریافت کنید: چرا پرنده برای فرزندخواندگی واگذار می شود؟ آیا پرنده دارای مشکلات رفتاری یا فوبیایی است؟ پرنده چگونه تعامل را ترجیح می دهد. آیا از نوازش شدن لذت می برد؟ پرنده چه نوع غذایی می خورد. آیا غذاهای مورد علاقه دارد؟ آیا پرنده نزد دامپزشک رفته است؟ اگر پرنده جوانی می‌خرید، مطمئن شوید که پرنده کامل است و کاملاً دانه خور شده است (نیازی به تغذیه با سرنگ یا تغذیه والدین نباشد). نشانه‌های پرنده سالم عبارتند از: هوشیاری، پرهای تمیز و پر جنب و جوش، چشم‌های درخشان و سوراخهای بینی تمیز و بدون ترشحات آبریزش .

کاکاتیل ها در جنس خود (Nymphicus hollandicus) هستند و به کاکادوها مربوط می شوند. کاکائو خاکستری معمولی رنگی مشابه کاکاتیل ها در طبیعت دارد و نرها به راحتی از ماده ها قابل تشخیص هستند زیرا پرهای گونه آنها دارای رنگ خاکستری غنی تر و پرهای نارنجی روشن تر است، در حالی که پرهای ماده خاموش تر است و همچنین دارای بند است. پرهای زیر دم  کوکاتیل‌های حیوان خانگی دارای جهش‌های رنگی و متقاطع مختلفی هستند، از جمله جهش‌های لوتینو (زرد)، مروارید و جهش‌های پایی، و همچنین انواع سفید و آلبینو. در جهش های رنگی، تشخیص بصری نر از ماده ممکن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *